تــــــؤام روحـــــــــــي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تــــــؤام روحـــــــــــي

طلابي / اجتماعي / ثقافي / ديني / اسلامي / فني / رياضي / علمي / أدبي / ترفيهي / ألعاب / رسوم / فنون / مسابقات ومنافسات

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
3ala2
عضو مشارك
عضو مشارك
3ala2

المساهمات : 95

هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Empty
مُساهمةموضوع: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالخميس أكتوبر 09, 2008 6:29 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الكاذب : فى اللغة هو شخص يبلغ الشى او الخبر الخاطىء

انت ماذا تعتبر من خانك وماذا ستفعل معة

انا فى راى ان اسامحة اول مرة وبالعافية كمان مش عشان ازلة لكن عشان اعرفة ان هو غلط جامد واظن بعد كدة مش هيكدب عليا تانى

وان كررها يبقى خلاص كدة ابعد عنة فورا لانى فعلا كدة اعتبرة خائن

انت ايضا لك راى ادخل وسجلة وانا انتظر ردودكم

بيت بلا عنوان
عضو جديد
عضو جديد

المساهمات : 14

مُساهمةموضوع: رد: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالخميس أكتوبر 09, 2008 7:58 pm

[size=18]

اولا احيك على تطرقك لذلك الموضوع لانه من المواضيع الهامه جدا لاى منا الا وهو الكذب فليس منا نبيا ولسنا بالملائكه اذن نحن معرضون للخطأ وقد تتجسد اخطائنا فى اشياء عده كا النفاق للوصول الى شيأ ما كاالخيانه لارضاء بعض من اهوائه الدنياويه او كالكذب لنخرج انفسنا من مأزق ما او نخرج شخص اخر اعتزر عن الاطاله وأدخل فى صلب الموضوع الكذب انواع منه
ما هو مبرر وهذا قليل جدا
ومنه ما ليس مبرر وهذا ما اكثره فى حياتنا
لذا اذا كذب عليا شخص ما ثم عرفت بكذبه اول شيأ على فعله
هو مواجته بكذبته حتى يعرف خطأه
ثانيا انظر الى مدى ما فعلته كذبته اذا كان كبيرا فليس امامى سوى هجر ذلك الشخص فقد اضرنى بكذبته اما التسامح فى الكذب فسوف يزيد منه فأنا اسمى الكذب بالمرض اذا تركناه واهملنا يزيد ولكن علاجه هو مواجهته حتى لا ينتشر اكثر
عتزر مره اخرى على الاطاله ولكن الموضوع ما اكثر الحديث عنه
دومت متألق بمواضيعك الهادفهولك منى ارق تحيه
واخيرا وليس اخرا تقبل مرورى
[/size]
3ala2
عضو مشارك
عضو مشارك
3ala2

مُساهمةموضوع: رد: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 10, 2008 6:22 am

شكرا ع ردك وتوضيحك وفعلا هو موضوع جميل ومهم علشان كدا انا قصدت اجيبه ومنتظر اراء اكتر ووجهات نظر اكتر
نور الإسلام
عضو جديد
عضو جديد
نور الإسلام

المساهمات : 6

مُساهمةموضوع: رد: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالسبت أكتوبر 11, 2008 11:33 am

[center]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته[/center]
اولا: شكرا ليك على الموضوع جميل بجد لانه بيوقف اى حد مع نفسه ومع اللى حواليه.

ثانياً: زى ما ببت بلا عنوان قال / قالت انه احنا بشر وبنغلط ،، لكن عايزه اقول ان المسلم يعمل اى شىء الا ان يكذب .... الكذب لازم ما يحصلش لاننا مسلمين لكن للأسف بقى منتشر اوى فى مجتمعنا دلوقتى .

واما عن اللى بعمله انا لما حد بيكذب عليا وبعرف انه كذب بتدايق اوى يمكن اكتر حاجه تزعلنى ، لكن مع الاسف مش بقدر اقوله لانى مش بعرف احرج حد
لكن لو الشخص ده بيكذب على طول بنسحب انا وبحاول مش اتكلم معاه تانى ،،، والكذب طبعاً خيانه

يا ريت فعلا مش نكذب على بعض خالص ونحاول نعلم نفسينا لو بنكذب ونتعود اننا نوقف .. اللى بيحصل عن الكذب اقوى بكتير من اللى بيحصل عن الحقيقه
نقول الحقيقه مهما كانت ونحاول نتحمل النتيجه ده هيساعدنا اننا مش نغلط اصلاً ونضطر للكذب .

متأسفه للإطاله ،، لكن الموضوع جميل والكلام فيه كبير ،، شكراً ليك
وارجو تقبل مرورى
تؤام روحي
تؤام روحي
تؤام روحي
تؤام روحي

المساهمات : 69

مُساهمةموضوع: رد: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالسبت أكتوبر 11, 2008 2:03 pm

اسمحولي احيي علاء على موضوعه الرائع جداً ده

واسمحلي ياعلاء انا نقلت الموضوع لقسم النقاشات

وان شاء الله ليا عودة للمناقشة وابداء الرائي
https://toamrohy.yoo7.com
3ala2
عضو مشارك
عضو مشارك
3ala2

مُساهمةموضوع: رد: هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك   هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 13, 2008 5:37 am

شكرا يا نور الاسلام ع وجهت نظرك الجميله وفعلا الكذب خيانه بس ع فكره انا اعرف حاجه اسمها ظروف وممكن تخلينا نكدب غظب عنا ويمكن الكدب ده كان علشان احافظ ع حاجه مهمه جدا متنكسرش انا مش بشجع الكذب والله بس بردو مش كله خيانه وشكرا يا تؤام روحى ع نقلك الموضوع فعلا انا يمكن حطيته ف المنتدى العام غلط

هل من يكذب عليك يعتبر خائن لك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-